denenarmadekocken.blogg.se

Ät skal!

Publicerad 2013-08-20 17:08:00 i Allmänt,

Frukt och grönsakers skal finns för att skydda dem mot gifter (och rovdjur). Därför är det ju logiskt att om vi äter skalen så får vi i oss den näringen som i sin tur hjälper vår kropp att skydda sig mot gifter (rovdjuren får du fortfarande akta dig för). Vissa skal är rent ut sagt äckliga, men vissa förstår jag inte varför vi lärt oss att slänga.

  • Som jag nämt tidigare sitter nästan all näring i en aubergine i skalet. Vad som ger auberginen sin mörka färg är en antioxidant som bland annat tros hämma cancerspridning,
  • Sluta pilla bort det vita på apelsiner, det är fullt av cancerbekämpande ämnen. Riv gärna skalet och ha på yoghurt eller i matlagning!
  • Snoppa inte dina jordgubbar då du gör smoothies. Stjälken och bladen från jordgubbsplantan innehåller mycket järn och används ofta för att förbättra matspjälkningen.
  • Skalet på kiwis innehåller tre gånger så mycket antioxidanter som fruktköttet. Jag var först skeptisk till dess luddiga skal men det är förvånansvärt gott!
  • C-vitaminerna i ett äpple sitter främst i dess skal.
  • Gurka är mestadels vatten, men dess skal innehåller proteinet kollagen som är bra för kärlen och hudens spänstighet.
  • Många kärnor hjälper matspjälkningen på traven och är fulla av fibrer och vitaminer. Till exempel papaya, vindruvor, melon och äpplekärnor!
Glöm inte att skölja frukt och grönt ordentligt innan du äter dem. Eller köp ekologiskt, det är det bästa alternativet.
Om du inte tycker om smaken av jordgubbsblad eller konsistensen av kiwiskal så är det perfekt att låta dem sitta kvar då du gör smoothies. Du kommer garanterat inte märka av dem.

Kommentarer

Postat av: Klara

Publicerad 2013-10-03 19:44:47

Åh, jordgubbar och kiwi <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela