denenarmadekocken.blogg.se

Quornfylld gratinerad aubergine

Publicerad 2013-08-13 16:40:00 i Enkelt, Huvudrätter, Low carb,

Enkelt att slänga ihop, med lite ansträngning och perfekt resultat!
Jag får spader på människor som slänger skalet på sina auberginer, då det är där all näring sitter. Utnyttja det istället för att få mer smak och lite tuggmotstånd i dina rätter.
 
För 2 portioner behöver du:
1 aubergine
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 150 gram quornfärs (jag använder alltid den från Anamma eller Hälsans Kök)
Önskad mängd riven ost av eget val
Örtsalt, svartpeppar och paprikakrydda
 
Sätt ugnen på 225 grader. Skär auberginen i två delar horisontellt. Gröp försiktigt ut "köttet" med hjälp av en liten kniv och fingrarna (Per Morberg-style). Lägg skalen bredvid varann i en liten ugnsform och strö över lite salt. Medan du hackar aubergineköttet och löken kan du förgrädda skalen i ugnen en stund, men det behövs inte.
Fräs lök och vitlök i en stekpanna. Tillsätt aubergine och krydda med salt och peppar. Häll i quornfärsen och stek på ganska låg värme 5 minuter. Krydda med paprikakrydda, och eventuellt mer salt & peppar (brukar vara ganska generös med svartpepparn).
Fördela färsen i aubergineskalen och strö över riven ost. Sätt in i ugnen i ca 20 minuter.
Serverades idag på en bädd av färsk spenat, plommontomater och paprika. Yum!
 

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2014-02-12 17:10:53

Quorn är ett märke precis som Anamma eller Hälsans kök. Anamma är veganskt men inte de andra två.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela