denenarmadekocken.blogg.se

Quinoagratäng med tacosmak

Publicerad 2013-07-15 19:21:12 i Huvudrätter,

Du behöver:
2 dl okokt (röd) quinoa
1 zucchini
2 ägg
2 dl keso
½-1 röd lök
2 vitlöksklyftor
2 msk tacokrydda
1 msk sambal oelek (eller annan stark sås)
2 dl riven ost (själv blandade jag hushållsost med parmesan)
1 tärnad avokado
1 tärnad tomat (eller 6 st små)
½ dl tärnad paprika
Kryddning efter smak: salt, peppar, paprikapulver, oregano, basilika, cayenne och lite timjan.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Koka quinoan. Riv zucchinin och lägg hälften i matberedaren. Tillsätt ägg, keso, hackad lök, vitlök, tacokrydda och sambal oelek i matberedaren. Mixa tills slätt och häll i en bunke. Tillsätt nu resterande av den rivna zucchinin, 1 dl ost, avokado, tomat och paprika i bunken. Rör om. Krydda. Tillsätt quinoan och rör om försiktigt. Komplettera eventuellt med mer kryddning, det ska gärna vara lite spicy. 
Häll smeten i en gratängform, oljad med lite olivolja, och sätt in i ugnen. Efter 30 minuter lägger du på resten av osten och sätter in i ytterligare 30 minuter.
Servera med sallad, keso och gärna en sås (förslagsvis en kryddig yoghurtsås).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela