denenarmadekocken.blogg.se

Multivitaminpulver

Publicerad 2013-06-09 19:49:00 i Frukost, Mellanmål, Smoothies,

Brännässlor är med all rätt hatade, men de är även något av det nyttigaste vi kan hitta i vår trädgård.
Nässlorna är proteinrika och innehåller bland annat vitamin A och C, järn, kalcium, kalium och magnesium. De fungerar som anti-inflammatoriska, kolesterolsänkande och för att stärka immunförsvaret.
Jag är trött på den gamla vanliga nässelsoppan och ville testa någonting annorlunda.
 
Eget multivitaminpulver:
1. Plocka nässlor
Om de redan hunnit växa sig stora så knipsa bara av toppen, de unga bladen.
2. Torka
Bred ut på en handduk och låt dem stå varmt och torrt i några dagar, vänd på dem ett par gånger. Du kan även lägga dem i ugnen på 50 grader med luckan på glänt, detta tar istället bara några timmar. Bladen ska bli frasiga och smulas sönder mellan fingrarna (de slutar brännas då de är torkade, typ.)
3. Sortera ut eventuella stjälkar och mal ned bladen till ett pulver 
med t ex matberedare eller stavmixer.
4. Använd
till smoothies, i matlagning, tillsammans med müsli eller vad fan som helst.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela