denenarmadekocken.blogg.se

Morotssoppa

Publicerad 2013-05-15 10:12:04 i Enkelt, Huvudrätter,

Min nya favoritsoppa.
För 4 portioner behöver du:
6 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
1 liter grönsaksbuljong
2 msk yoghurt (ex turkisk) eller créme fraiche
Riven muskot, salt och peppar
Yoghurt till servering
 
Tärna morötterna och hacka löken. Häll i en tillräckligt stor gryta och fräs i smör. 
Pressa i vitlöksklyftan och red med mjölet.
Tillsätt buljongen och låt soppan småkoka i 15 minuter.
Ta grytan från plattan och tillsätt yoghurten.
Mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med kryddorna.
Servera med en klick yoghurt och gärna nybakt bröd.
Recept på mitt goda bröd finns här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela