denenarmadekocken.blogg.se

Quorn- och kesolasagne

Publicerad 2013-05-20 22:33:00 i Huvudrätter,

Jag har fått många komplimanger för den här lasagnen. Den är även en klar personlig favorit. Så antingen får du komma hem till mig eller testa att göra den själv.
 
Du behöver:
150 gram quornfärs
1,5 gula lökar
1 vitlöksklyfta
½ tub tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 ½ msk grönsaksbuljong
1,5 dl vatten (beroende på såsens tjocklek)
2 msk paprikapulver
1½ msk torkad oregano
Salt (gärna örtsalt) och peppar

6 st lasagneplattor (helst spenat)
500 gram keso
ca 75 g riven ost (tycker hushållsost funkar grymt bra)
 
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och fräs i panna. Blanda i quorn, tomatpuré och kryddor. Blanda och fräs lite ytterligare. Häll på krossade tomater, buljongen och en skvätt vatten. Låt puttra ca 15 minuter. Häll på lite mer av vattnet om såsen skulle bli för tjock eller torr. Smaka av såsen så du tycker det är nog salt och peppar.
Smörj en form och täck botten med 1/3 av såsen och 1/3 av keson ovanpå det. Täck med lasagneplattor. Upprepa. Översta lagret färs och keso täcks med ost. Sätt in i ugnen i 20 minuter. Servera tillsammans med sallad!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-29 17:19:36

Bästa lasagnen någonsin! Enkel att laga och superdupergod.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela