denenarmadekocken.blogg.se

Färgglad halloumi"burgare"

Publicerad 2013-06-12 20:51:00 i Enkelt, Huvudrätter, Low carb,

Ett salladsblad, en klick tsatziki, zucchini, halloumi, tomat, rödlök och färsk basilika.
Ett skitbra sommarrecept för dig som inte vill göra grillkvällen till en gravplats (eller äta bröd för den delen). Salladsbladen fungerar som substitut för bröd, så det går bra att använda det om du vill ha rätten matigare.
 
Tsatziki:
10 cm gurka
1 vitlöksklyfta
2 dl matyoghurt
½ tsk salt (eller lite mer om du använder örtsalt)
Svartpeppar efter smak
 
Riv gurkan grovt och blanda med resterande ingredienser i en skål.
 
För 4 portioner:
2 paket halloumiost
1 rödlök
2 tomater
1 zucchini
Blad av isbergssallad
Färsk basilika
Olivolja
Salt och peppar
 
Skiva tomater och rödlök, lägg vid sidan till senare. Skiva zucchinin (gärna diagonalt så de blir lite större) och halloumiosten i centimeterstora skivor. 
För grillen: Pensla zucchini och halloumi med olivolja och grilla några minuter på vardera sida.
Annars: Stek zucchini och halloumi i olivolja. 
Krydda zucchinin med lite salt och peppar.
Servera på fina salladsblad med tomat och rödlök. Glöm inte basilikan!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela