denenarmadekocken.blogg.se

Raw superpizza

Publicerad 2013-06-27 23:34:00 i Huvudrätter, Rawfood,

Obeskrivligt gott (eller "som en kulinarisk regndans" som min pojkvän kallade det, vad nu det ska betyda).
Låt dig inte skrämmas av den långa torkningsprocessen, det är väldigt lite jobb egentligen. Gör en stor sats pizzabotten och spara i frysen, bara att ta fram ett tag innan servering och slänga på favorittoppingen.
Pizzabotten (4-5 portioner):
5 dl blötlagt bovete (ungefär 2,5 dl torrt bovete)
2,5 dl solroskärnor
1 dl linfrön
3/4 dl soltorkade tomater (blötlagda)
1½ vatten av de soltorkade tomaterna
½ dl olivolja
1 tsk havssalt
1,5 tsk agavesirap
1 msk torkad basilika eller ½ dl färsk
1½ tsk torkad oregano
En nypa timjan
Blötlägg bovetet i en skål övertäckt med en tehandduk över natten.
Om du vill grodda den (för att det är svinnyttigt) så häll det efter blötläggningen i ett durkslag (med tehandduk över) och låt stå ett dygn till. Skölj av den emellanåt (morgon, ett par gånger under dagen, innan du går och lägger dig och på morgonen igen). När bovetet fått små svansar är det klart!
Ta fram matberedaren. Mixa bovetet till en smet och lägg i en annan skål. Mixa nu solroskärnor och linfrön till ett grovt mjöl. Lägg över i boveteskålen. Mixa ihop resterande ingredienser tills slätt och häll över i skålen. Blanda ordentligt. Bred ut till ett jämt lager på bakplåtspapper. Sätt in i ugnen på 70 grader med luckan på glänt. Sänk till 50 grader efter en timme och låt torka tills du kan vända på smeten. Torka andra sidan. Detta kan ta lång tid (8-12 timmar), så låt det göra det. 
 
Tomatsås:
2 dl soltorkade tomater (blötlagda tills mjuka) + 1-2 matskedar av vattnet
1 tomat eller 4 cocktailtomater
En näve färsk basilika
1 dadel
1 msk olivolja
Salt och peppar
Kör i matberedare tills såsen blir slät (någorlunda åtminstone).
 
Bred på tomatsåsen på din pizzabotten och toppa med några klickar mandelost tillsammans med exempelvis paprika, rödlök och färsk spenat. 
 
Groddat bovete.
 

Kommentarer

Postat av: Emilie

Publicerad 2013-07-08 12:33:07

Hej Felicia!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela