denenarmadekocken.blogg.se

Sesamkakor

Publicerad 2013-06-12 18:09:00 i Bakning, Efterrätter, Enkelt, Mellanmål,

Jag har varit sugen på sesamkakor jättelänge men dragit mig för att köpa de i affären eftersom de innehåller både glukossirap och socker. Så idag testade jag att göra egna! Det var görlätt och gick förvånansvärt fort.
 
Du behöver:
3 dl sesamfrön (oskalade är nyttigare!)
2 dl riven kokos
1 dl honung
1 kryddmått salt

Släng i alla ingredienser i en stekpanna. Stek på medelvärme under omröring i ungefär 10 minuter. Honungen ska karamelliseras, då den gjort det ska smeten bytt färg från blek till gyllene. Var försiktig så det inte bränns bara! Sleva över smeten på ett bakplåtspapper och lägg ytterligare ett ark bakplåtspapper ovanpå. Kavla ut smeten till en ½ cm tjock kaka.
Låt svalna. Om du, som jag, är perfektionist kan du skära kakan i jämna bitar med en kniv efter några minuter. Ett lite mer tidskrävande och klibbigare alternativ. Annars är det bara att vänta tills den stelnat helt och bryta loss bitar!
Jag testade att smälta några rutor mörk choklad (72%) och bre ut över halva kakan då den svalnat en stund. Skitgott!
 

Kommentarer

Postat av: Anna-Lena Näslund

Publicerad 2014-01-13 12:27:48

Hej tjejen!

Jag ska genast kasta mig på detta recept.
Jag bara älskar sesamkakor men tycker som du att man måste kunna göra dessa enkelt själv.
Jag återkommer med resultatet när baket är klart och någon fler än jag fått prova. Tror jag ska testa lite med choklad jag också :-)

Ha det gott

Postat av: Sofia

Publicerad 2014-02-22 16:10:27

Åh de här var supergoda! Kommer lätt göra dem fler gånger :) Tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela