denenarmadekocken.blogg.se

Mina energibars

Publicerad 2013-05-14 20:49:00 i Efterrätter, Mellanmål,

Vem kunde ana att den största köttätande gottegrisen, min egen bror, skulle be mig om recept. Jag lovade att lägga upp detta receptet på mina energibars, trots att sanningen är att jag inte har några bestämda mått på det. Måtten kommer alltså vara ungefärliga, så lita på magkänslan mer än på mig.
 
Du behöver:
10 färska dadlar
1 dl havregryn
2-3 msk riven kokos (2 msk i kakan och 1 msk till att bröda formen)
1,5 tsk kakao
1 msk chiafrön blötlagt i 3 msk vatten (funkar säkert med ett ägg, eller inget alls om du mosar runt dadlarna tillräckligt mycket)
5-6 rutor 70% choklad (fear not, man kan inte ta för mycket choklad)
Hackade nötter av eget val, brukar ta mandlar
 
Alla ingredienser ska blandas i en bunke. Kärna ur dadlarna och dela dem i mindre bitar.
Lägg chiafrön i blöt i enskild behållare och låt dem ligga några minuter. 
Tillsätt undert tiden havregryn, kokos och kakao. Häll i chiafrögojset och blanda väl (för en len konsistens mixa i matberedare). Tillsätt nötterna.
Nu finns det två alternativ till vad du kan göra med chokladen:
Du kan antingen hacka den och hälla direkt i blandningen. Eller så kan du vänta och smälta den och bre över kakan då den är klar. 
Smöra en liten form och bröda med kokos. Häll i blandningen och sätt in i ugnen på 175-200 grader i ca 10-15 minuter.
Om man föredrar det (dvs är lat) så kan man hoppa över tillagningen.
Låt kakan svalna, ställ in i kylen en stund så chokladen stelnar och dela sedan med kniv!

 Dubbla (eller trippla?) satsen om du vill fylla en större form

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela