denenarmadekocken.blogg.se

OO

Publicerad 2013-05-19 16:51:00 i Enkelt, Frukost, Mellanmål,

Overnight oats eller "övernattsgröt" är en frukost du gör med minimal ansträngning kvällen innan och är redo att ätas dagen efter. Grunden är havregryn som får ligga och gotta sig i vätska (t ex mjölk av eget val eller yoghurt) gärna tillsammans med chiafrön och slutligen frukt/bär/kryddor som smak.
Jag är fortfarande noob men dessa har jag lyckats slänga ihop med framgång:

Banan- och chokladgröt med kanel

Du behöver:
1 dl havregryn
1 dl mjölk (vanlig, vegansk, extra fet, vadduvill)
1 mogen banan
1 tsk chiafrön
1 msk kakaopulver
½ msk honung (valfritt)
1-2 kryddmått kanel
Ett kryddmått vaniljpulver (inte vaniljsocker!!)
Rör ihop alla torra ingredienser, mosa bananen och tillsätt sist vätskan. Rör om och ställ in i kylen med lock.

Morotskaka och yoghurt

Du behöver:
1 dl havregryn
1 dl yoghurt (jag föredrar nog en naturell mild yoghurt då jag inte tycker om när det är för syrligt. Mjölk funkar säkert jättebra också.)
1 tsk chiafrön
1 liten (eller en halv vanlig) morot
½ tsk kanel
Lite mer än ett kryddmått mald kardemumma
Ett kryddmått mald ingefära
En nypa vaniljpulver
1 msk honung
Riven kokos till garnering
Rör ihop, strö över lite kokos, på med lock och in i kylen över natten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela