denenarmadekocken.blogg.se

Snabbpizza

Publicerad 2013-05-14 22:12:00 i Enkelt, Huvudrätter,


Om helvetet fanns skulle det vara en plats där du blev tvungen att duscha iskallt, gå på golv täckta av lego och försöka baka pizzabottnar hela dagarna. Skit i kladdiga pizzadegar och testa detta (psykiskt och fysiskt) hälsosammare alternativet istället.

För en portion behöver du:
1 tortilla- eller lebanesiskt bröd
Tomatsås (se recept nedan)
Ca 2 dl riven cheddarost
Torkad oregano
Topping av eget val, t ex lättkokt lättsaltad broccoli eller spenat och några tomatskivor (100 g fryst bladspenat upptinad och tömd på vatten genom lätt stekning i torr panna).
 
Bred ut tomatsås på bröden, lämna en liten kant om du vill ha det. Fördela din topping över pizzan
och strö över osten. Grädda i ugnen några få minuter på ugnens högsta värme (som de gör i Italien!).
Strö över oregano och servera!
 
Tomatsås (4 portioner)
400 g krossade tomater
1 vitlöksklyfta
Salt och peppar
Ev lite basilika och en nypa socker om såsen skulle smaka för "tomatigt".
 
Häll tomaterna i en kastrull och koka upp försiktigt. Pressa (eller tillsätt finhackad) vitlök och krydda. Låt puttra 5-10 minuter. Smaka av noga tills den känns helt rätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela