denenarmadekocken.blogg.se

Vegoburgaren #1 och sötpotatisfries

Publicerad 2013-05-15 19:51:00 i Huvudrätter,

Detta var den absolut godaste vegetariska hamburgaren jag ätit. Och jag är godhjärtad nog att dela med mig av receptet. Fetaosten går perfekt ihop med sötpotatisfries, vars recept du finner längst ner.

Quornburgare med fetaost (4-6 st)
300 g quornfärs
3 ägg
4 msk maizena eller potatismjöl
1 vitlöksklyfta
½ gul lök
½ - 1 röd chilifrukt
1½ tsk torkad oregano
200 g fetaost
1 tsk sojasås
Salt och peppar
(Ströbröd om du upplever att burgarna inte kommer hålla ihop)

Finhacka vitlök och lök och stek i olivolja. Tillsätt quornfärsen och stek tills den är ganska torr. Låt svalna.
Finhacka chili och blanda ned med resterande ingredienser i en bunke. Smula i fetaost.
Forma till biffar och stek i generöst med rapsolja på hög värme ett par minuter på båda sidorna.
Eftergrädda i ugnen i 15 min på ca 200 grader.
Sötpotatisfries
Önskad mängd sötpotatis (2 st räckte gott och väl till min familj på fyra. Då var det dock väldigt stora potatisar så använd huvudet.)
Olivolja
Flingsalt
Peppar

Dela sötpotatisen på mitten, en gång lodrätt och en gång vågrätt. Skär till lika stora stavar (vilket jag misslyckades med fullständigt). Lägg dem i en bunke och kasta runt med olivolja, salt och peppar.
Lägg upp på en plåt med bakplåtspapper. Det är viktigt att de ligger glest (och absolut inte ovanpå varandra) så de inte ångar på varandra, vi vill ha dom krispiga!
Sätt in i ugnen på ca 230 grader. Ta ut efter 15 minuter och vänd på dem, sätt in igen i 10 min.
Håll ett öga på dem, om du gjort dem smalare än mina så kan de behöva kortare tid i ugnen!
 
Till dessa serverade jag en sås på yoghurtbas kryddad med örtsalt, sambal oelek och sweet chili-sås.
 

Kommentarer

Postat av: KräsneBo

Publicerad 2013-05-15 21:11:27

Godaste ever. Var med om premiären!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela