denenarmadekocken.blogg.se

Raweos

Publicerad 2013-08-27 15:20:00 i Bakning, Efterrätter, Low carb, Mellanmål, Rawfood,

Raw oreos. Jag hittade detta receptet på www.shineonraw.com men har ändrat proportionerna.
En underbart god brownieliknande kaka med ett mittenlager av vaniljkräm. En nyttig beroendeframkallande favorit.
För ca 12 st behöver du:
Till kakorna
1½ dl valnötter
8 st urkärnade dadlar
5 msk kakao
½ tsk vaniljpulver
En nypa salt (helst havssalt)
 
Till vaniljkrämen
1 dl cashewnötter, blötlagda i 4 timmar (jag vet, förlåt)
1½ msk vatten
2 msk agavesirap
2 msk kokosolja
½ msk vaniljpulver
En liten nypa salt
 
Vi börjar med kakorna. Mal valnötterna i matberedare. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa till en smulig deg. Stjälp upp degen på en skärbräda eller annan jämn yta. Platta till med händerna (eller kavel) så det blir en stor jämntjock kaka. Gör nu små runda kakor med hjälp av kakform, eller annat runt objekt. Jag använde en äggkopp:
Kanterna som blir över rullar du ihop till en ny degklump och upprepar proceduren. Lägg hälften av kakorna på ett fat. 
Nu till fyllningen. Blanda alla ingredienser i matberedare. Låt det mixas ett tag så den blir så slät som möjligt. Klicka ut fyllningen på kakorna du har på fatet. Lägg på andra hälften av kakorna som lock.
Ställ in i frysen ett par timmar innan servering för maximal konsistens. Förvara även eventuella rester (det kommer inte finnas några rester) i frysen. Då de är riktigt kalla blir de nästan som en oreo sandwich-glass. Ja, ni hör ju bara.
Avnjut, med gott samvete! Det vet jag att jag ska göra nu.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela