denenarmadekocken.blogg.se

Zucchinipizza

Publicerad 2013-08-05 21:54:00 i Huvudrätter, Low carb,

Ja, jag älskar zucchini. Här är ett snabbt recept på en gratinerad zucchini som stillar pizzasuget.
 
För två portioner (eller en stor):
1 zucchini
ca 1 dl av min pizzasås (recept finner du här)
Fyllning av val (förslagsvis hackad paprika, rödlök, körsbärstomater)
Önskad mängd riven ost
Salt, peppar och torkad oregano
Ev lite färsk basilika
 
Sätt ugnen på 225 grader. Dela zucchinin horisontellt i två delar. Gröp ur den lite så du får plats med din fyllning, men ta inte bort för mycket! Placera halvorna i en ugnsform. Strö ett tunt lager med örtsalt över zucchinihalvorna. Täck botten av groparna med pizzasås. Fyll nu med din fyllning (och ev lite av zucchinin du gröpte ur tidigare). Strö över ost och sätt in i ugnen. Ge dem ungefär 20 minuter, men håll ett öga på dem då alla ugnar är olika.
Lägg upp på tallrikar, dra några drag med pepparkvarnen, strö över oregano, några basilikablad och servera!
Gärna med en sallad och en röra av något slag (som fetaoströra, vitlökssås eller keso). Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela