denenarmadekocken.blogg.se

Banan- och chokladglass

Publicerad 2013-07-08 20:40:00 i Efterrätter, Enkelt, Mellanmål, Rawfood,

Snabb, enkel, nyttig och jättegod chokladglass. Lite för bra för att vara sant. Men så är det!
Grund:
2 frysta bananer
1 msk kakao (mer/mindre beroende på hur chokladigt du vill ha det. Jag har väl i ungefär ett paket.)
 
Tillval (en eller flera):
Jordnötssmör
Några matskedar kokosflingor
Kanel
Vaniljpulver
Havssalt
Chokladbitar
Raw chokladsås (ta receptet härifrån)
Hackade nötter
 
Mixa allt i matberedare och smaka av. Gott om sötma kommer från bananerna, men om du vill ha bort lite av detta (eller banansmaken) så föreslår jag att du testar att ha i något salt, som jordnötssmör. Min absoluta favoritkombo är kakao/jordnötssmör/kanel toppad med kokos. Ojojoj. 
Kan ätas direkt eller förvaras i frysen! Plocka fram en stund innan servering.
Överst: Choklad- och jordnötssmörsglass toppad med kokos
Vänster: Choklad, kanel och vanilj med bitar av mörk choklad
Höger: Choklad och raw mörk chokladsås (såsen stelnar i kontakt med kyla och blir som chokladkross om du mixar det)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela