denenarmadekocken.blogg.se

Sockerfri smulpaj med vaniljkvarg

Publicerad 2013-07-08 13:34:00 i Bakning, Efterrätter,

Mitt hjärta har en alldeles egen plats för smulpaj.
I detta recept är det rabarber som gäller, men du kan byta ut det efter hjärtats begär. Jag har inga exakta mått för denna paj än. Men det är ju väldigt lätt att smaka sig fram och öka/minska beroende på hur stor paj man vill ha!
Till en stor paj behöver du:
Rabarber eller annan frukt/bär (tillräckligt för att täcka bottnen av din pajform)
ca ½-1 dl agavesirap
6-8 urkärnade dadlar
100 gram rumsvarmt smör eller ½-1 dl kokosolja
1 dl mandelmjöl
5 dl havregryn
2 tsk kanel
½ tsk vaniljpulver 
(om man vill)
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva rabarberna ganska tunt. Lägg dem i en kastrull med ca ½ dl vatten och ½ dl agavesirap. Värm försiktigt under omröring tills de blivit lite mjuka. Häll sedan i din pajform. Om du använder annat än rabarber kan du hoppa över detta steget.
Mixa nu ihop smör/kokosolja och dadlar, antingen hacka för hand eller i matberedare. Tillsätt mjöl och havregryn lite i taget och rör om (inte i matberedare). Häll nu i kanel (och vaniljpulver). Blanda allt till en grynig massa utan större klumpar. Tillsätt ½ dl agavesirap och rör om. Vill du ha det sötare så är det bara att smaka av med mer agavesirap. 
Strö pajsmeten över rabarberna och ställ in i ugnen. Som min mamma brukar säga så "är det klart då det luktar gott". Men titta till efter 20 minuter. Pajen ska ha fått en jämn gyllenbrun färg.

Servera som den är eller med vaniljkvarg. Inte skiten du hittar i affären, utan blanda önskad mängd naturell kvarg, vaniljpulver, lite limejuice och agavesirap efter smak. Supergott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela