denenarmadekocken.blogg.se

Rågod curry

Publicerad 2013-06-26 14:25:00 i Huvudrätter, Low carb, Rawfood,

Raw vegansk low-carb jättefräsch "nudel"curry. Jag gick från att ogilla curry till att ha en ny favoriträtt. Jag är frälst.
 
För ungefär 3 portioner:
1/4 vitkålshuvud
1-2 morötter
Ett par nypor salt

Skär vitkålen i tunna remsor. Gör detsamma med morötterna, detta är enklast med en potatisskalare. Lägg allt i en skål och strö över salt. Vänd runt det några gånger så saltet fördelas.
 
För såsen:
½ dl mandelost
½ mogen avokado
6 st halva soltorkade tomater (blötlagda i varmt vatten några minuter)
3-4 msk vatten (gärna det från de soltorkade tomaterna)
En liten näve valnötter
Kryddor. Jag använde dessa (gurkmejan och cayennepepparn bör användas lite mer blygsamt):
Hacka de soltorkade tomaterna och valnötterna grovt. Blanda samman mandelost, avokado och vatten till en någorlunda jämn smet. Blanda i tomater, nötter och smaka av med kryddor. Var ganska generös med curryn och paprikakryddan. Apelsinpeppar är perfekt för en fräsch stark smak men går att bytas ut mot malen svartpeppar och några kläm på en lime (eller kanske lite ingefära?).
Häll smeten över "nudlarna" och rör om noggrant. 
Servera med tomat och toppa med exempelvis thaibasilika!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela