denenarmadekocken.blogg.se

Egna (raw & veganska) Snickers

Publicerad 2013-08-31 18:30:00 i Bakning, Efterrätter, Low carb, Rawfood,

Ren och skär perfektion. En mycket söt mastig smet med perfekt sälta, doppad i choklad som bokstavligen smälter i munnen. Snickers aint got shit against these babies.
Du behöver:
2 msk socker (rekommenderar ekologiskt rörsocker)
4 msk jordnötssmör
4 msk agavesirap
1 dl jordnötter
½ tsk vaniljpulver
En nypa havssalt (om du har osaltade jordnötter och/eller jordnötssmör kan du vara mer generös)
En halv sats raw chokladsmet, som du finner här.
 
Blanda ihop alla ingredienser (förutom chokladen) i en bunke. 
Bred ut smeten i en brödform (eller annan rektangulär form) täckt med bakplåtspapper. Ställ högst upp i frysen i ca 1 timme. Blanda ihop chokladen i en bredbottnad skål (så du får plats att doppa ner bitarna) då det är 5 minuter kvar. Ta ut och skär i bitar, i mindre munsbitar eller i "snickersstorlek".
Doppa en bit i taget i chokladen med hjälp av en gaffel. Låt den rinna av en kort stund på gaffeln innan du lägger ned biten på bakplåtspappret igen. Då kokosoljan i chokladen möter den kalla smeten stelnar den nämligen fort. Om du vill ha ett extra tjockt täcke av choklad rekommenderar jag att du gör en större sats choklad, doppar bitarna en gång, ställer in i frysen ett par minuter och doppar dem igen.
Nu har du två val. Antingen förvarar du dina underverk i frysen så att de får den där härliga snickersglass-konsistensen eller så ställer du in dem i frysen en kort stund och sedan flyttar över dem till kylen för en lite mjukare kladdigare konsistens. Vad du än väljer så kommer du inte bli besviken.
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-09-17 20:42:10

Hur lång tid tar detta att göra ungefär? :)

Svar: Inkluderat frysningstiden så ungefär 1,5-2 timmar. Tid då du faktiskt behöver göra något är inte mer än 15-20 minuter :)
Felicia Lundmark

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-09-19 18:46:39

Okej tack då vet jag! Är väldigt sugen på att testa alla dina recept:)
Är det något speciellt som jag ska tänka på när jag ska göra raw snickers?

Svar: Det är jättekul att höra, lämna gärna fler kommentarer om hur resultaten blir. :)Nej jag hoppas att jag skrivit ner allt. Mitt tips är dock att låta dem stå i frysen ett tag innan servering!
Felicia Lundmark

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-09-20 16:24:41

Okej det ska jag göra, ingredienserna finns de att köpa i vanliga mataffärer? :)

Svar: Ajjemän!
Felicia Lundmark

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-28 13:28:16

Herregud vilken blogg! Har nördat mig igenom alla dina recept och vill prova allt! Du är skitduktig ge mig meeeeeerrr! Kram lin

Postat av: Sara

Publicerad 2014-02-12 17:13:48

Men guuuuud vad gott det ser ut!

Postat av: Cecilia

Publicerad 2015-04-09 11:02:00

Hej,

hur stora är snickersbitarna på bilden på ett ungefär? Och hur många bitar blev det?

Tack för svar! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela