denenarmadekocken.blogg.se

Kaneltofu till blomkålsris

Publicerad 2013-06-03 21:36:23 i Huvudrätter,

En improviserad version av en vietnamesisk rätt tolkad av buddistiska munkar. Blandningen av röd chili, svartpeppar och kanel är grym. Jag har inget exakt recept på det än men tänkte att jag skulle lägga upp det ändå, som matinspiration!
 
Du behöver (för 2-3 personer):
Ett paket naturell tofu (infryst och upptinad)
1 gul lök
½ röd chili (behåll fröna för hetta)
1 liten vitlöksklyfta
Olja till stekning
Sojasås
Ev lite balsamvinäger
Svartpeppar
Kanel
Ev vatten
 
Tofun ska frysas in och tinas upp för att få bäst konsistens och ta upp mer smak. Tryck ut så mycket av vattnet du bara kan och skiva i smala skivor. Skiva lök, vitlök och chili. Stek i olja till tofun fått en bra stekyta. Häll på sojasås (ger en lite "köttigare" smak) och rikligt med malen kanel. Krydda generöst med svartpeppar och lite balsamvinäger. För att få mer spad så kan du hälla på lite vatten. Smaka av ordentligt. 
Jag gillar att servera detta till blomkålsris. Riv önskad mängd blomkål och skålla i kokande vatten ca 30 sekunder. Häll av i ett durkslag och smaka av med salt vid servering. 
 
Om du testar detta recept vill jag gärna veta hur du gjorde och hur det gick!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela