denenarmadekocken.blogg.se

Ogräs-paj

Publicerad 2013-05-25 20:15:00 i Huvudrätter,

Det finns mycket du kan hitta på för att hämnas på din värsta trädgårdsfiende, jag valde att göra en paj.
Kirskålen är ett av Sveriges vanligaste ogräs men det är inte många som vet hur mycket man faktiskt kan göra med det. Detta pajrecept är helt fantastiskt, så ut i trädgården och kombinera nytta med nöje nu.
 
Pajskal grundrecept
3 dl vetemjöl (jag improviserade dock med grahamsmjöl och fiberhusk)
150 g smör eller margarin
2-3 msk vatten
½ tsk salt
Blanda ihop alla ingredienser tills det blir en grynig massa. Tryck ut i en pajform och nagga några hål med en gaffel. Ställ gärna in i kylen ca 20 minuter. Förgrädda i 12 min på 225 grader.
 
Pajfyllning
ca 300 g kirskålsblad
3 ägg
2½ dl grädde
15 cm skivad purjolök
4-5 soltorkade tomater (eller efter smak)
Salt och peppar
2 dl riven ost (jag blandade parmesan och hushållsost. Herrgård borde funka jättebra.)
1½ matsked pinjenötter (helt valfritt)
Rensa och skölj kirskålen. Lägg bladen i kokande vatten några minuter och häll sedan i ett durkslag. Skölj igen och försök pressa ut så mycket vatten som möjligt ur bladen. Blanda nu alla ingredienser, utom osten, i en bunke. Strö hälften av osten över det förgräddade pajskalet. Häll över fyllningen och toppa med resten av osten. Sätt in i ugnen i 35-45 minuter. Om osten börjar se bränd ut är det en bra idé att täcka över med folie den sista stunden. Servera med sallad!


 

Kommentarer

Postat av: eva svensson

Publicerad 2013-05-26 13:54:27

himla bra tips, gillar paj skarpt..men får liksom aldrig gjort det, lat e' va' jag e' :) Tycker om din presentation av Dig, tack.

Svar: Hej Eva, tack ska du ha! Jag tycker verkligen du borde testa pajen, man får en härlig uppfyllande känsla när man plockat och lagat maten själv :)
Felicia Lundmark

Postat av: eva svensson

Publicerad 2013-05-27 11:39:18

ja, det ska jag...kirskål har jag alltid tyckt va' roligt o rensa den doftar gott, om jag vill ha den i sallad, kan man äta den som den är eller alltid koka?

Svar: Absolut, den går att äta rå! De grövre mörkgrönare bladen skulle jag tänka mig är lite bittrare medan de unga ljusa bladen är mer söta. Strö över gula blad från en maskrosblomma också så får du en riktigt härlig "här-odlad" sallad!
Felicia Lundmark

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-05-27 19:45:55

Trots namnet vääääällldigt god! Och nyttig.

Postat av: eva svensson

Publicerad 2013-05-28 13:06:11

hääärligt, tack för svar föresten så känner jag din far.. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia Lundmark

Jag är en 21-årig redan bitter, Sagan om Ringen-fanatisk, chokladsvag tv-spelsnaturbegåvning som nyss kom hem från en sjumånaderstripp genom Australien, Nya Zeeland och Vietnam. Jag är vegetarian sedan tolv år och varit i ett hatkärleksförhållande med mat i snart sex år, men bestämde mig för att det var dags att börja vara snäll mot mig själv. Jag älskar min gamla schäfer, choklad och "satanistisk skrikmusik". Jag avskyr klänningar, äpplepaj, religion och realityserier. Och just det, jag är född utan vänsterhand.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela